Tuesday, November 3, 2009

Lukisan Alam





















Berikutan rasa prihatin dan sayang terhadap alam sekitar membawa beberapa pelukis untuk melakarkan hasil kerjamereka tentang alam semulajadi dan alam sekitar di kanvas bagi menyedarkan orang ramai betapa pentingnya menjaga dan memelihara alam sekitar.

Dengan kehalusan seni dan tangan begitu teliti mencalitkan warna pada berus mahupun dengan lakaran pensil menjadikan sebuah lukisan itu unik dengan nilai seni yang amat tinggi sehinggakan hasil kerja mereka dapat dijual dengan harga ratusan hingga ke ribuan ringgit.

"Rasa prihatin terhadap alam sekitar dan sedar akan kepentingan menjaga alam sekitar telah membawa saya kepadadunia lukisan.


"Saya melukis hutan, hutan-hutan yang masih belum diterokai dengan harapan melalui lukisan ini orang ramaiakan berminat terhadap alam semulajadi sekaligus melindungi dan memelihara alam sekitar yang ada," ujarLucas Kueh seorang daripada pelukis yang ditemui di Bintulu.


Sedar betapa besarnya pengaruh lukisan, Lucas berkata, "pada saya lukisan juga boleh memupuk kesedaran masyarakat agar memelihara alam sekitar".

Sambil tidak menolak untuk menyiapkan sesebuah lukisan memakan masa yang agak lama dan teliti Lucas berkata,untuk menyiapkan sebuah lukisan sebesar saiz pintu memakan masa satu hingga dua bulan.

"Idea-idea yang digarap dalam lukisan diperolehi hasil dari apa yang dilihat pada hutan-hutan yang ada.Sebelum melakarnya, saya perlu merakamkan gambar hutan dengan kamera sebelum gambar hutan itu dicetak dan dilukis semula di permukaan kanvas," katanya sambil menambah kebanyakan karyanya lebih menjuruskan kepada tema pemandangan alam sekitar.
Kepada generasi muda katanya, "Ini merupakan satu hobi yang amat baik untuk mereka (generasi muda) dan saya amat menggalakkan agar generasi muda yang berminat dengan lukisan untuk terus melukis," tambahnya.
Jelasnya, bukan sahaja kepuasan yang diperolehi dari lukisan itu malahan hasil karya lukisannya yang paling mahal terjual mencecah harga RM15,000.
Dalam usaha memupuk minat dan meningkatkan tahap keupayaan pelukis di sini beliau mengharapkan agar Lembaga Kemajuan Bintulu (BDA) dapat mewujudkan sebuah galeri yang dapat memberi kemudahan kepada pelukis-pelukis mempamerkan hasil kerja mereka.
"Ini amat baik untuk memperkembangkan bakat dan hasil karya pelukis tempatan sekaligus menjadikan Bintulu sebagai tumpuan para pelukis kelak pada masa hadapan," jelasnya.

Lucas mempamerkan 21 buah hasil karyanya di Bintulu Rainforest In Art And Photography pada 1 hingga 9 Ogos 2009lepas di Pentangon Square Parkcity Mall di sini.
Lucas yang lahir di Bintulu pada tahun 1960 mahir dalam lukisan acrylic, warna air, batik dan arca kayu. Mengadakanpameran solo di Bintulu tahun 1985. Memenangi tempat kedua dalam Pertandingan Ukiran Bahan Tradisional anjuran Kerajaan Negeri Sarawak dan Muzium Negara Kuala Lumpur pada tahun 1998.
Menyertai Pameran Karya Seni Malaysia Airlines I di Bangunan MAS Lapangan Terbang Antarabangsa Subang Kuala Lumpurpada tahun 1998, Pameran Ukiran Kayu anjuran STIDDC tahun 1989, Pameran Berkumpulan anjuran Kelab-Kelab LionBintulu (1990), Pameran Karya Seni Malaysia Airlines II ditaja oleh Malaysia Airlines di Bangunan MAS Kuala Lumpur(1990), Kidurong Hospital Fund Raising Art Exhibition Bintulu (1991), Mystery of Sarawak di taja oleh Malaysia LNGdi Hilton Kuching (1993), Legacy of Sarawak II ditaja oleh Malaysia LNG di Galeri Petronas Kompleks DayabumiKuala Lumpur (1994) dan pameran seni Where the World Meets anjuran Louise Van Alenburg di Parkcity Everly HotelBintulu (Mac 2003).

Hasil kerjanya dapat dilihat dalam lukisan-lukisan lakaran seninya berkenaan dengan tempat kelahirannya termasuklukisan yang memaparkan keindahan alam semulajadi.

Sementara itu berbeza bagi Pier Ling Sui Lung yang katanya, beliau telah beberapa kali mempamerkan hasil karyanya dalam beberapa pameran lukisan sebelum ini.




























"Saya melukis bukan sepenuh masa tetapi hanya sambil mengisi ruang masa yang terluang sahaja," katanya.


Begitupun katanya, beliau juga amat menyukai untuk melukis hutan hujan dan pemandangan.Beliau yang lahir di Bintangor dan keluarganya berpindah ke Bintulu selepas beliau menamatkan pelajaran di sekolah rendah dan menengah di Bintangor.


Disebabkan minatnya terhadap seni lukis dan kraftangan, beliau akhirnya bekerja dengan syarikat Signcraft sekaligusberjaya memperolehi kemahiran dan seni untuk tempoh 15 tahun. Beliau menyertai The World Correspondence Schooldari Hong Kong selama tiga tahun dan menamatkan kursus dalam `Commercial Art'.

Pier Ling mahir dalam Arcrylic, warna air, lakaran pensil serta amat mengharapkan agar dapat maju dalam bidang yang diceburinya.


Connie Hu yang telah 10 tahun berkecimpung dalam bidang lukisan sejak dari kecil lagi pula berkata, sejak kecil sayasuka melihat gambar yang cantik dan seterusnya melukisnya.

"Saya suka gambar orang dan alam semulajadi," katanya yang menjadikan bidang melukis dan mengajar seni lukissebagai kerja sambilannya.


















"Saya berharap masa depan cerah dan mampu menjadi pelukis yang terkenal pada satu masa kelak selain ingin pergi jauh dalam bidang itu serta mempamerkan hasil karyanya dalam pameran bergerak," jelasnya yakin.














Connie merupakan pelukis amatur dan kini menjadi guru lukisan sambilan. Lahir di Miri pada tahun 1975.Pencapaian terbaiknya adalah merangkul `The Best Achievemen of Art SMK Bintulu (1995)', pemenang `ASTRO LIFE 2007,Foster Home For Imaginary Friends Contest (2007)', mendapat saguhati dalam pertandingan `Sibu Arts and CreativityAssociations (2009), Culture Competition (2009), Gawai Day Fine Art Competition (2001), merangkul tempat pertamaPeraduan Mewarna Hari Keluarga PERKIM 2009 selain menghadiri pertandingan-pertandingan melibatakn persatuan dan kebudayaan.














Seorang lagi pelukis Tieng Teng Kee berkata, beliau minat melukis pemandangan dan hutan dengan cat warna air.



















"Ini merupakan bidang sambilan saya dan berharap akan terus berjaya dalam bidang ini," katanya yang juga bekerja dengan syarikat papan tanda di sini dan mempunyai empat cahaya mata.















Tieng merupakan pereka di syarikat Ngie Hung Signcraft, memenangi pertandingan poster Anti Dadah di Sibu (1978),Pertandingan Senilukis Pelajar Sekolah Menengah di Sibu (1980), Pertandingan Melukis 25 Tahun Sarawak Merdeka Dalam Malaysia dan Ulang Tahun Ke-10 BDA (1988), Pameran Berkumpulan di Bintulu (1993), Pameran Seni Lukis di Dewan PerniagaanCina Sibu (1997) serta aktif menyertai dalam pelbagai pameran dan pertandingan melukis sehingga tahun 2008hingga kini.














Antara hasil karyanya adalah tumbuh-tumbuhan, lelaki memancing dan sampan, pantai di Kampung Nyalau, rumah panjang Ibandi Sarawak dan pemandangan bangunan Persatuan Kutien Garden di Sibu.

1 comment:

  1. 'lukisan alam' ish2 udang jenis apa tu bro? nampak mcm manusia jer...hehe.
    gua nak tengok gambo udang la...

    ReplyDelete